Pelvik Taban Yetmezliği

Vajen Estetiği
Ocak 18, 2019

Pelvik Taban Yetmezliği

Pelvik taban yetersizliği nedir?

Pelvik taban denilen bölge leğen kemiğinin alt kısmını döşeyen kaslardan oluşuyor. Bu bölgede idrar yapmayı sağlayan üretra, cinsel fonksiyonlar için gerekli olan cinsel organlar ve dışkı yapma fonksiyonu olan anüs bulunuyor. Pelvik tabanın en önemli fonksiyonu ise leğen kemiğinin altını döşeyerek bu yapılara destek olması ve koordinasyonu düzenlemesi. Pelvik taban bu işleviyle idrar, dışkı ve cinsel fonksiyonlarda önemli bir etkiye sahip.

İdrar kaçırmaya neden oluyor

Aşağıda yer alan sorunların birkaçı bir arada gelişebiliyor.

1. Kaslar zayıf ise: İdrar kaçırma, idrara çok sıkışma ve sık idrar enfeksiyonları ile dışkı kaçırma problemi oluşuyor.
2. Kasların fonksiyon bozukluğu varsa, yani kasılma ve gevşeme fonksiyonu yeterli değil ise: Kabızlık, cinsel fonksiyon bozukluğu (vaginismus vs) ile pelvik ağrı görülebiliyor.
3. Kaslar kısa ve kasılmış ise: Kronik pelvik ağrılarının çoğunda altta yatan neden pelvik taban kaslarının içinde yer alan küçük noktacıklar oluyor. Ayrıca kasların kısa ve zayıf olması da kişilerde o bölgede ağrıya neden olabiliyor.

En önemli nedeni hamilelik ve doğum travması

Bu sorunlarda altta yatan en önemli neden hamilelik ve doğum travması. Doğum sırasında pelvik taban kaslarında oluşan yırtıklar, doğum sonrası gelişen kas zayıflıkları ve menopozla birlikte östrojen hormonunun azalması bu tür sorunlara yol açabiliyor. Diyabet ve tiroit hastalığı, sigara, D vitamini eksikliği, B12 eksikliği, kilo, bel ile karın kaslarının zayıf olması da önemli risk faktörleri arasında yer alıyor. Ayrıca tuvalette uzun süre oturmak, yanlış ıkınma, kabızlık, bölge çevresinde geçirilmiş ameliyatlar da diğer risk faktörlerini oluşturuyor. Leğen kemiğinin duruşu, ön veya arkaya doğru eğrilikler de açıları etkileyerek kasları zayıflatıyor. Uzun süre oturarak çalışanlarda, bel karın kasları zayıf olanlarda da pelvik tabanlarda kas gücünde zayıflama görülüyor.

Pelvik taban yetersizliği tedavisi

Pelvik taban yetersizliği tedavisi altta yatan nedene göre değişiyor. Tedavinin başarılı olmasında en önemli faktör ise multidisipliner bir yaklaşımla incelenmesi. Bu nedenle ürolog, kadın doğum, fizik tedavi, gastroentoroloji, hatta psikolog ya da psikiyatri uzmanı da tedavi sürecinde etkin rol oynuyor. Hastalık belirtilerinden hangisi daha ön plandaysa ona göre tedavi uygulanıyor. Örneğin doğum öncesi ve sonrası kişinin kastaki kaybını yerine koyabilmesi için pelvik taban egzersizlerini uygulaması gerekiyor.

Kişinin öyküsü, tuttuğu 3-4 günlük idrar ile gaita günlüğü ve muayene doğrultusunda temel sorun belirleniyor. Ardından kişiye uygun tedavi belirleniyor. Tedavinin en önemli kısmı, kişinin eğitimi. Kişiye yapması ve yapmaması gerekenler öğretiliyor, diyet düzenlemesi diyetisyen gözetiminde yapılıyor. İhtiyaca göre gerekirse ilaç tedavisine başlanabiliyor ve kişi fizik tedavi programına alınıyor. Ameliyat endikasyonu olan kişiler, ilgili bölüme (üroloji, kadın doğum veya genel cerrahi) yönlendiriliyor.